Előadások

az előadások .pdf formátumban:

Biri Balázs - Tértranszformációk

Lepsényi Imre - Digitális formaképzés

Pongor Soma / Studio Nomad - Kör tér

Pozsár Péter - Építeni

Rigó Bálint - Sűrítés

Vági János - Tér.zip

Vasáros Zsolt - Változatos határesetek

 

ELŐADÁSOK

 

Pongor Soma - építész, Studio Nomad

KÖR_TÉR – modellezés a térben 

Az (építészeti) mű folyamatos átalakulása vajon tervezhető? A kérdést három centrális elrendezésű munka: egy művészeti installáció, egy alkotóhéten készült közösségi tér és egy szabadtéri kápolna tervének bemutatásán keresztül járja körbe az előadás.

STUDIO NOMAD (Pásztor Bence, Pongor Soma, Tarcali Dávid)

A fiatal budapesti studio az építészeti tervezés mellett installációk és bútorok tervezésével és kivitelezésével foglalkozik. Határterületeken mozgó, léptékében változatos projektjeiket a pragmatizmus mellett a friss szemlélet és a játékosság jellemzi.

 

Lepsényi Imre - designer, Magyar Képzőművészeti Egyetem

Digitális formaképzés a Magyar Képzőművészeti Egyetemen

A Digitális Formaképzés labort a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, az EFOP 3.6.1 pályázat keretében hoztuk létre. Heti rendszerességű képzéssel, workshopokkal, gépparkkal, szakirány függetlenül szolgálja az oktatást.
Mi a helye a robotnak a képzőművészeti gyakorlatban? Milyen szoftverrel és eszközökkel érdemes tanítani az additív eljárásokat? Hogyan oktassunk Grasshoppet és Inventort képzőművészeknek? 

Mérnök, designer, képzőművész. A Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájának elvégzése után az EFOP-3.6.1-16-2016-00021 pályázat keretein belül kutatja és tanítja a digitális formaképzés, a parametrikus és generatív tervezés elméletét és gyakorlatát a Magyar Képzőművészeti Egyetemen.

 

Pozsár Péter - építész, Hello Wood

Közösséget építeni.

Idén 10. éve hogy a Hello Wood nyári egyetemi programokat szervez. A csóromföldei nemzetközi tábor a jubileumi évben a Karnevál címet nem csupán az ünneplés okán kapta. A karnevál hagyományos télűző, tavasz köszöntő aktus, s ebben az évben az eseményt ennek a mozdulatnak szenteltük, elengedünk egy eseménysorozatot, hogy teret adhassunk valami újnak. 
Az elmúlt 10 év során a táborok iránya organikusan, sokszor intuitív módon alakult, s a kiírt témákat vagy feladatokat gyakran személyes impulzusok vagy épp aktuális élmények határozták meg. Ami ezeket a szabadon alakuló folyamatokat képes volt összekötni, az maga az építés. Ahogy ezt magunknak megfogalmaztuk, a táborokban 3 dolog épül egyszerre, egymással párhuzamosan: Egy építészeti objektum, egy közösség és maga a személyiség, az egyéni karakter. Ezek felfedezéséről és egymáshoz való viszonyáról gondolkodunk a továbbiakban és az ezekkel kapcsolatban megélt tapasztalatainkra épül újabb közösségi kezdeményezésünk, a Builders Society.

A Hello Wood független oktatási platform, amely évente rendezi meg Európa két vezető építészeti táborát; mindemellett építészeti és design stúdióként üzemel, ami teret biztosít a nagyléptékű installációk tervezéséhez és innovációhoz. A Hello Wood eseményein építészeti, művészeti, tudományos és design területeket integrál és közösséget épít. Munkáik két fő jellegzetességet hordoznak magukon: nagyrészt fából készülnek, valamint ötvözik a művészi megközelítést a társadalmi gondolkodással.  

 

Zádor Tamás - médiaművész, Kiégő Izzók

Kiterjesztett Fényterek

A manapság egyre népszerűbb ’felület tudatos vetítés’ - közismertebb nevén Projection Mapping - technikai hátterének egyre elérhetőbbé válása új és izgalmas lehetőségeket nyitott meg a vizualitás területén. A technika potenciális felhasználási módjai és a felhasználók sokszínűsége azonban jócskán túlmutatnak a digitális technomakramé jelenségen. Térmoduláció, épített és természetes terek, művészet-technológia és design.

A Kiégő Izzók médiaművészek csoportja new yorki és budapesti irodával és a világ minden területéről érkező megkeresésekkel.
Kiemelt területeik: videó mapping, épületvetítés, díszlet-, installáció tervezés és élő vizuális produkciók 1998 óta.

 

Biri Balázs - építész, Hetedik Műterem

Tértranszformációk - építészet és képzőművészet határán

Az előadás a „kiállítható-e az építészet?” elméleti alapkérdés vizsgálata mentén az építészeti kiállítás műfaji lehetőségeivel foglalkozik, ezen belül is specifikusan a különböző nagyszabású nemzetközi kiállítások sűrűségéhez jobban illeszkedő, nagyon szűk fókuszú installációkkal, melyek arra tesznek kísérletet, hogy a kiállítás tárgyát közvetlenebbül ismerhessük meg. Ezek az építészetet nem pusztán formai alapon közelítő élményszerű kiállítások a látogató bevonására építve, a teret módosítva, saját atmoszférát teremtenek.

Biri Balázs 2013-ban diplomázott a Középülettervezési Tanszéken, diplomatervét Hauszmann-díjjal ismerték el. 2013-tól a Hetedik Műterem építésze. 2017-ben abszolvált az Építőművészeti Doktori Iskolában, azóta a Középülettervezési Tanszék meghívott oktatója. Kutatásában az építészet kiállíthatóságával és az építészeti kiállításokkal foglalkozik. A 2016-os Építőművészeti Doktori Iskola Arch&Edu című pop-up kiállításának és a 2017-es lipcsei könyvvásár magyar pavilonjának társtervezője.

 

Vági János - építész

TÉR.ZIP

„A téralkotás ösztönzői a térérzet és a térfantázia, egyazon művészetben keresik beteljesülésüket; ezt a művészetet nevezzük építészetnek, de habozás nélkül hívhatjuk a tér alakítójának is.”

August Schmarsow

 

Az építészet és képzőművészet egyik szükséges tartománya a térinstalláció, mint hibrid diszciplína. A hely (tér) rejtett szellemi kontextusát hívja elő. Egy új tényező a tér definíciójának meghatározásában, mivel a cselekvés vagy hatás iránya megváltozik a klasszikus műalkotás és tér viszonyában. A kapcsolat nem egyirányú, hanem egymásra ható, kölcsönös, és semmiképpen nem passzív. Ebből kifolyólag a térinstalláció úgy alakítja a meglévő teret, hogy megváltozott minőségű tér jön létre, legyen az bármilyen. Ennek a kölcsönhatásnak sajátos belső szerkezete van, amely adódhat a hely attribútumaiból, az anyagból, az építészeti struktúrából, az esendő érzékekből fakadó vélekedés és az ész szabályozta ismeret közötti feszültségből, mint térképzetből, a valós és érzékelt tér közti kapcsolatból, a művészi kifejezés látvány-központúságából, a jelentés elsődleges szerepéből, vagy akár az installáció használatából, amely dedikáltan célorientált.

A térről alkotott elgondolásaimat a képzőművészet és építészet összefonódásának szempontjából fogalmazom meg. E kettő kapcsolatát konkrét művek elemzésével, párhuzamok feltárásával, különféle fogalmak bevonásával szemléltetem, az építészet olyan határterületét definiálva ezzel, melynek az egyik legfőbb jellemzője a téralakítás, a térképzés akarásának vágya, tárgyiasulása pedig a térinstalláció. A gondolati háttér alátámasztását saját alkotói módszerem bemutatásával kívánom teljessé tenni, olyan szubjektív önreflexiókon keresztül, melyek az alkotói ösztönök és a tudományos ismeret metszetéből nőttek ki.

Ezen viszonyrendszerek feltárásából következő sejtésekkel szeretném tágítani és tovább tágítani a térről való gondolkodást...

 

Vasáros Zsolt - építész, egyetemi tanár, Narmer Építészeti Stúdió, BME

Építészet/képzőművészet/régészet - változatos határesetek

Kiállítási installációk és régészeti projektek, a maguk nemében mind önálló területek, ahol mégis vannak fontos építészeti szerepek, lehetőségek, egyfajta építészeti határterületek, hol a helyszín, hol a műfaj, hol a projekt építészettől való távolsága miatt.

Ybl-díjas építész, egyetemi tanár, tanszékvezető, nemzetközi kapcsolatok dékánhelyettese. BME Ipari és Mezőgazdasági Épülettervezési Tanszék

 

Rigó Bálint - építész, Bázel - Budapest, DLA hallgató, BME

Sűrítés – a térformálás új értelmezési kerete 

Az erőforrások végességének városi kontextusba helyezése olyan új nézőpontot teremt, melyből a városok továbbépítésének új lehetőségei és szükségszerűségei válnak láthatóvá. Feltételezzük, hogy a pusztán területalapú sűrűségmeghatározások mellett léteznek a téri sűrítésnek szellemi, mentális dimenziói is, melyek kulcsfontosságú szerepet játszanak a materiális értelemben vett sűrítés mellett a város tereinek és a településszövet újragondolásánál.

Rigó Bálint 2010-ben diplomázott a Budapesti Műszaki Egyetem Középülettervezési Tanszékén. Tanulmányai alatt a lausanne-i ETH vendéghallgatója volt. 2010-től Bázelben él és dolgozik, 2015-től a Herzog & de Meuron tervezőirodában. Svájci tervezői tevékenysége mellett időről időre magyarországi munkákkal is foglalkozik. 2018 őszétől a BME Építőművészeti Doktori Iskola hallgatója, kutatási területe a városi sűrűség építészeti dimenziója, témavezetője Balázs Mihály DLA.

Frissítés dátuma: 2019.11.10.


Tisztelt Felhasználó!

 

A Debreceni Egyetem kiemelt fontosságúnak tartja a rendelkezésére bocsátott, illetve birtokába jutott személyes adatok védelmét. Ezúton tájékoztatjuk Önt, hogy a Debreceni Egyetem a 2018. május 25. napjától kötelezően alkalmazandó Általános Adatvédelmi Rendelet alapján felülvizsgálta folyamatait és beépítette a GDPR előírásait az adatkezelési és adatvédelmi tevékenységébe. A felhasználók személyes adatait a Debreceni Egyetem korábban is teljes körültekintéssel kezelte, megfelelve az érvényben lévő adatkezelési szabályozásoknak. A GDPR előírásait követve frissítettük Adatvédelmi Tájékoztatónkat, amelyet az alábbi linkre kattintva olvashat el: Adatkezelési tájékoztató. DE Kancellária VIR Központ

A tájékoztatót megismertem.