DE-MK ÉPÍTÉSZMÉRNÖKI TANSZÉK MSC 2022
Annak a korosztálynak a hallgatói, akiket mi is oktatunk az egyetemen, szerencsésnek mondhatók abból a szempontból, hogy pillanatokon belül értesülhetnek a világ bármely pontján létrejött alkotásról, legyen az bármilyen funkciójú és méretű épület, tervpályázat, vagy csak egy építészeti tett. Az internet mindent és (majdnem) mindenkit behálózó szövevénye, percenként „dob fel” újabb és újabb képeket, szinte már felfoghatatlan mennyiségben. Sajnálatos módon ugyanez egyben ennek a generációnak a „szerencsétlensége” is. Óhatatlanul kialakult egy úgynevezett, csak képekkel kommunikáló „Pinterest-építészet”, amit a világháló bőségszaruja lát el munícióval. Hiányoznak az ok- okozati összefüggések, a háttérinformációk, és ami igen fontos lenne még… az ember, az építész. Miért lényeges ez? Mert hiszek benne, hogy az alkotó személyiségének ismerete közelebb visz az alkotás megismeréséhez.
A Debreceni Egyetem Műszaki Karának Építészmérnöki Tanszékén évek óta gyakorlat az, hogy az MSc képzés ideje alatt csoportos kutatási feladatot kapnak a hallgatók. 2020 őszén - később szerepe lesz ennek a dátumnak - kortárs magyar építészek kerültek a projekt célkeresztjébe. Mindenki választhatott az összegyűjtött listáról egy nevet, akivel az elkövetkezendő időben részletesen foglalkozni fog. A hallgatók elsőként megismerkedtek a kiválasztott építész munkáival, életútjával, amit kiselőadás formájában prezentáltak a szemeszter folyamán. Következő lépésként fel kellett készülni a személyes beszélgetésre, amit megelőzött a kapcsolatfelvétel az interjúalannyal. Most és itt jön képbe a már említett dátum fontossága. Beütött a Covid második és harmadik hulláma. A járvánnyal kapcsolatos félelmek, lezárások és korlátozások, mind nehezítették - bizonyos esetben teljesen el is lehetetlenítették - a személyes találkozások lehetőségét. Az idő telt, hónapok múltak el anélkül, hogy előrébb tudtunk volna lépni. A pandémia lecsengésével sikerült csak újra hozzáfogni a tényleges megvalósításhoz. Az elképzelés az volt, hogy két-két hallgató egymást segítve készít videófelvételt, és annak szöveges változata fog bekerülni az interjúkötetbe. A hozzáféréshez csak a borító belső oldalán elhelyezett QR-kódot kell beolvasni.
Ezzel a „kutatási feladattal” tulajdonképpen kettős célt tűztünk ki magunk elé, aminek az első felét akkor is sikeresen teljesítettük, ha ezt a könyvet fizikai valójában nem tudtuk volna megjelentetni. Hallgatóink a „kötelezőn” túl, részletesebben és mélyebben megismerkedhettek a kortárs magyar építészettel és annak képviselőivel. Másrészt viszont azzal, hogy mindezt közreadjuk, egy személyes hangvételű kordokumentumot szeretnénk bemutatni az építészettel foglalkozó vagy az építészet iránt érdeklődők részére.